我十分慶幸自己生長在如此溫暖的小家庭。家父是司機,幽默風趣又充滿哲理,從我小時候便常用比喻告訴我人生的道理。好比他曾說:「人生就像一張白紙,你的任務是要謙虛的學習,才能揮灑出鮮豔的色彩。」而這句話也變成了我的座右銘。就像家父所言,誰生來不是張白紙?誰不需要謙卑學習呢?家母個性保守,溫柔嫻慧,總是把家裡照顧的無微不至,也使我十分感激她的辛勞。

it's always been a blessing of mine to be born in a warm sweet home with my parents and siblings, in which i have a wonderful daddy, who is philosophically humorous, telling me the life is like a piece of white paper that can only be colorful if and only if you're a humble painter. indeed, that's my credo till now. i'm quite aware of such principle to making life meaningful and worthwhile journeying. mom is a kind and refined housewife, skilled at holding the whole family. i greatly appreciate their toiling and devotion to my education and growth.

考進北大經濟系後對我的思維有了很大的轉變。許多人說經濟系不過是紙上談兵,說到底理論不能當飯吃。我不能否認太多,但我也會說,如果能良善的運用,紙上談兵也能推演出精采的謀略。經濟告訴我善用「最小成本、最大效益」的概念,並且對於事情的要素與變數的靈活掌握。這也讓我在進入系學會後,籌辦活動時,更深刻地、直接地體會到這些概念。許多人說系學會吃力不討好,但我會說雖然它的確很吃力,但他們一定不知道在活動中的收穫與活動後的成就,是多麼令人喜悅!

later on, after entering the ED of NTU, i've changed a lot with my ways of thinking. economics is nothing but a financial white elephant? well, i give you that, yet i have to admit that even a white big clumsy can be very tactic if you know how to lead it. as the textbook saying, 'minimize the cost and utilize the value', along with clever and decisive policy-making strategies, i can usually make things right such as organization for college economical societies. tough task as it might be, it was of tremendous achievement when i took a good gloat after everything's well settled and done.

在海軍陸戰隊服役的期間,雖然不敢說有什麼壯碩的體格,但至少告別了以前弱雞的味道。在部隊裡,也讓我了解到服從的精義,因為愈是龐大的組織,就愈需要下級的服從與命令的貫徹。同時團隊合作,也更是想要成功的莫大關鍵,因為不論是個人與個人,團體與團體之間,若是有良好的合作,則不僅可以消弭不合作時效率的損失,甚至還能發會120%的效益。在下部隊半年後我被調去處理營部的文書工作,也學到了一些文書處理的軟體運用,說來這一年還一點都不荒廢!

as for physical condition for the market, i'm well off the 'meek status' after almost a years military service in marine corps, in which i learned to be sociable and the spirit of teamwork, which is the key to success, as with the rigid implementation of obedience, teamwork and cooperation enable efficiency and diminishing grunges between co-workers. besides, taking over some documentary paperwork in army, i picked up a couple of informatic doc processing softwares. i made good use of my time learning during military service.

退伍後,我便報考公職。雖然一年後的今日不幸落榜了,但這一年對我來說不算沒收穫,我對經濟的學理更加熟稔,我也在這段期間考到不錯的多益成績。同時它也讓我更積極,希望在未來,我能夠透過加倍的努力,把這一年補回來!

in current, i attended exams for public offices last year, and i failed, with a close margin pittifully. however, i got well brushed up on my economics and good toeic scores. as my first priority, well planning in the near future to keep pace with compatence and sharp expertise is what i'm making great effort to. and of course, it pays off.

arrow
arrow
    全站熱搜

    repentor 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()